Zoeken

Sporten op je eigen niveau dankzij Special Heroes: ‘Ieder kind kan een held zijn’

Meedoen aan de paralympische spelen? Dat is misschien niet voor elk kind weggelegd, maar dankzij Stichting Special Heroes Nederland is lekker kunnen sporten op je eigen niveau dat wel. Special Heroes ontwikkelde stimuleringsprogramma’s voor leerlingen in het speciaal onderwijs, zodat kinderen en jongeren met een beperking kunnen ervaren hoe leuk sport, maar ook kunst en cultuur kunnen zijn. ‘Ze krijgen de kans nieuwe dingen te proberen en ontwikkelen zelfvertrouwen.’

Dat actief bezigzijn met sport en cultuur gezond, interessant, maar vooral ook leuk is, is niet voor alle kinderen vanzelfsprekend. ‘Uit onderzoeken weten we bijvoorbeeld dat kinderen met een beperking veel minder bewegen dan kinderen zonder beperking. En ook hun participatie in kunst en cultuur blijkt laag’, legt Ingrid de Jong uit. Zij is programmacoördinator bij Special Heroes. ‘Soms heeft dat te maken met aandoeningen of een gebrek aan energie, bijvoorbeeld omdat jongeren in het speciaal onderwijs lange reistijden naar school hebben. Ook als ze wel willen, is het voor kinderen met een beperking vaak lastig om aansluiting te vinden bij een reguliere vereniging. Met de programma’s Sport Heroes en Art Heroes werken we samen met scholen, instellingen, verenigingen, bedrijfsleven en gemeenten om mensen met een beperking actief te laten genieten van sport en culturele activiteiten.’

Kennismaken

Special Heroes brengt de kunst- of sportles naar de kinderen toe. De stichting organiseert een Experience op school, waar kinderen de kans krijgen om kennis te maken met allerlei activiteiten. Zo kunnen de leerlingen erachter komen wat hen leuk lijkt. De Jong: ‘Daarna volgt de nulmeting. Dan kijken we naar het huidige beweeggedrag en de vrijetijdsbesteding van de kinderen en wat hun wensen daarin zijn. Vanuit die meting stellen we een tweejarig project op. In drie blokken per jaar worden steeds drie of vier lessen gegeven.’ 

Boksen of tafeltennis?

De inhoud van de lessen hangt af van de wensen van de doelgroep. ‘Als veel kinderen willen boksen, gaan we op zoek naar lokale aanbieders die dat op school kunnen verzorgen. Het is belangrijk dat zij, na afloop van de kennismakingslessen op school, ook binnen de vereniging trainingen of lessen willen aanbieden voor deze doelgroep. Zo kunnen leerlingen in een veilige omgeving kennismaken met sport en cultuur.’

Tijd om te wennen

Door het geven van verschillende lessen krijgen de leerlingen de tijd te ontdekken of een sport of een culturele activiteit wat voor hen is. Tegelijkertijd kan de trainer of docent zo meer ervaring opdoen met de doelgroep. Hebben de kinderen er na vier lessen nog geen genoeg van, dan onderzoekt Special Heroes of er extra naschoolse trainingen gehouden kunnen worden. ‘Daarna kijken we of kinderen kunnen doorstromen naar de sport- of cultuuraanbieder.’

Zelfverzekerd en actief

Voor de kinderen zijn de lessen niet alleen leuk, maar ook waardevol. De Jong: ‘Kinderen krijgen zelfvertrouwen en zijn lekker actief bezig. Ze krijgen de kans om nieuwe dingen te doen en groeien daarin.’ Dat leidt tot mooie momenten. ‘Een meisje toonde weinig emoties, waardoor het moeilijk was om contact met haar te krijgen. Tot ze via ons ging paardrijden. Haar moeder zag haar toen glimlachen! Dat gebeurt dus met kinderen, ze kunnen iets en horen ergens bij.’

Dat geldt ook voor Sven. Zijn moeder vertelt: ‘Sven is gek op verdedigingssporten. Toen hij op school een sport mocht kiezen, wist hij het meteen. Kickboksen en judo natuurlijk! Thuis kregen wij iedere week een demonstratie van de nieuwe dingen die hij had geleerd. Sven gaat nu iedere woensdag naar de judoclub!’ En ook Lidewij heeft haar plek gevonden. Elke woensdagmiddag gaat ze naar een club voor sport en spel op haar eigen school, onder begeleiding van een bewegingsagoog en orthopedagoog. ‘Lidewij beleeft er zichtbaar veel plezier aan. Iedere week komt ze stralend met een rood hoofd van inspanning uit de les. Zonder Special Heroes was dat niet gelukt’, zegt haar moeder glunderend.

Samenwerken met de school

Ruim 400 scholen hebben meegedaan aan Sport Heroes en ook Art Heroes wordt steeds populairder. Het is belangrijk dat scholen achter het programma staan, legt De Jong uit. ‘Vakdocenten moeten er energie in willen steken, maar ook de directie moet er ruimte voor bieden. Vaak is de school net zo enthousiast als de leerlingen. We worden regelmatig uitgenodigd voor ouderavonden, zodat we kunnen uitleggen wat we doen. Scholen zijn er vaak trots op dat ze een Special Heroes school zijn.’


Deel dit bericht

  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Facebook
De website passend onderwijs valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De informatie op deze website komt tot stand in samenwerking met onder andere de PO–Raad, de VO–raad, de AOC Raad en de MBO Raad.
Waarmerk drempelvrij