Zoeken

‘Niet alleen zorgleerlingen, álle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs’

Niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, maar alle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs. Dat is de conclusie van het proefschrift ‘Inclusive education in the Netherlands’ van Teije van der Bij van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Dit melden NJi en UvA.

Hij concludeert op basis van zijn onderzoek dat “het gerechtvaardigd is te stellen dat niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften maar alle leerlingen profiteren van de kenmerken van inclusief onderwijs.” Op schoolniveau beïnvloedt de begeleiding door leraren en de inclusieve zorgstructuur de schoolloopbanen van leerlingen positief.

Begeleiding door een mentor en individuele begeleiding tijdens lessen worden het meest herkend en gewaardeerd door ouders en leerlingen, schrijft Van der Bij in de samenvatting van zijn proefschrift.
Lees meer over het onderzoek op de website van de Nationale Zorggids.

Deel dit bericht

  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Facebook
De website passend onderwijs valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De informatie op deze website komt tot stand in samenwerking met onder andere de PO–Raad, de VO–raad, de AOC Raad en de MBO Raad.
Waarmerk drempelvrij