Zoeken

Steeds meer leerlingen een passende plek door creatieve oplossingen van scholen

Vier jaar na de invoering van passend onderwijs vinden steeds meer leerlingen een passende plek op een reguliere school en is de aandacht voor thuiszitters toegenomen.

Veel scholen zoeken en vinden creatieve oplossingen voor het plaatsen van leerlingen. Zoals basisschool ‘t Talent, een voormalige sbo-school in Schijndel die sluiting wist te voorkomen door voortaan niet alleen ‘speciale’ kinderen maar ook ‘gewone’ kinderen toe te laten en een reguliere basisschool werd. Of samenwerkingsverband De Meierij, dat een ‘impulsklas’ heeft voor kinderen die probleemgedrag vertonen maar niet in het speciaal onderwijs thuishoren.

Aicha Lubbinge, woordvoerder van het Ministerie van OCW, noemt deze creatieve oplossingen mooie ‘tussenvormen’ van passend onderwijs. ‘De kinderen krijgen de extra ondersteuning en aandacht die ze nodig hebben, maar er is tegelijkertijd ruimte voor sociale interactie en gezamenlijke activiteiten. Voor deze kinderen is het vaak een belangrijke stap dat ze naar de school in de buurt kunnen gaan, net als de andere kinderen in de wijk.’

Lees het volledige bericht op de website van het Brabants Dagblad.


Deel dit bericht

  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Facebook
De website passend onderwijs valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De informatie op deze website komt tot stand in samenwerking met onder andere de PO–Raad, de VO–raad, de AOC Raad en de MBO Raad.
Waarmerk drempelvrij